Już gotowy - zatwierdzony, w użyciu:)
„ W naszym przedszkolu pełno muzyki jest”
dla dzieci w wieku przedszkolnym
AUTOR
mgr
Magda Zaremba
Biała Podlaska IX. 2013
Przedszkole Samorządowe
Nr. 14 w Białej Podlaskiej
SPIS TREŚCI
WSTĘP
I. ZAŁOŻENIA PROGRAMU
II.
CELE PROGRAMU
III.METODY I FORMY REALIZACJI
IV ETAPY ZAJĘĆ
LOGORYTMICZNYCH
V. REALIZACJA PROGRAMU
VI. TREŚCI I STRUKTURA
PROGRAMU
1.
Treści
programowe, zadania i spodziewane efekty
2.
Propozycje
modeli i rodzajów ćwiczeń
3. Propozycje tematów zajęć logorytmicznych
VII. PROCEDURY
OSIAGANIA CELÓW
VIII. EWALUACJA PROGRAMU ZAJĘĆ LOGORYTMICZNYCH
1.
Narzędzia
ewaluacji programu
IX.
BIBLIOGRAFIA
X. ZAŁĄCZNIKI
1.
Arkusz obserwacji
dziecka
2.
Zestawy ćwiczeń
logorytmicznych dostosowanych do różnego wieku dzieci
3.
Przykładowe
scenariusze zajęć logorytmicznych
WSTĘP
Logorytmika – jest jedną z metod stosowanych w interdyscyplinarnej
logopedii.
Jak sama nazwa logo-
słowo, skrót od logopedii- nauki o kształtowaniu mowy w okresie jej rozwoju i
doskonaleniu w późniejszym okresie, a także o usuwaniu różnego rodzaju wad i
zaburzeń mowy ; i rytmika- (
zwana również Eurytmią, lub metodą Dalcroze’a) jest to system edukacji
muzycznej dzieci polegający na wyrażaniu muzyki ruchem.
Logorytmika jest
znana w logopedii stosunkowo niedawno, gdyż dopiero od lat 60 XX wieku jako
metoda wspomagająca profilaktykę prawidłowego rozwój mowy jak również terapię
zaistniałych anomalii mowy. Metoda ta polega na uruchomieniu słuchu i ruchu w
komunikacji językowej. Na bazie ćwiczeń muzyczno- ruchowych stosuje się
ćwiczenia słowno –ruchowe których głównym
składnikiem jest rytm. Naturalny, swobodny ruch, który jest tuż obok
muzyki podstawowym motywem ćwiczeń, umożliwia realizacje zajęć rytmicznych
grupą dzieci o różnym stopniu rozwoju językowego, intelektualnego, społecznego,
ruchowego i muzycznego.
Logorytmika w
dużej mierze opiera się na założeniach rytmiki Emila Jaques-Dalcroze’a (1865-1950), który twierdził, że
dążenie do zharmonizowania pracy mózgu
i ciała przede wszystkim w ruchu ma ogromną
wartość terapeutyczną. Głównym założeniem metody rytmiki jest więc ścisły
związek ruchu z muzyką.
Kontynuatorem tej idei pedagogiczno-wychowawczej
był Carl Orff (1895-1982), który za podstawę swej
koncepcji obrał syntezę słowa, muzyki i ruchu.
Zajęcia ruchowe zaproponowane przez niego są
ściśle związane z tak zwanym
rytmizowanym mówieniem, śpiewem oraz grą na odpowiednio skompletowanym
instrumentarium ( instrumentarium Carla Orfa ).
Logorytmika poprawia ogólną kondycję fizyczno –psychiczną dziecka,
wyzwala aktywność ruchową która budzi zaciekawienie, umożliwia odreagowanie
napięć i negatywnych emocji, oraz wywołuje uśmiech.
Główne formy aktywności takie jak ruch, muzyka i mowa
realizowane są w formie zabawy podczas ćwiczeń logorytmicznych.[1]
Muzyka jest bardzo ważnym czynnikiem który wpływa na rozwój
dziecka, gdyż pobudza analizator słuchowy w zakresie słuchu akustycznego,
muzycznego, a także koncentrację uwagi, pamięć muzyczną oraz pozamuzyczną.
Podczas zajęć logorytmicznych dziecko uczy się w sposób naturalny i intuicyjny spostrzegać
elementy muzyczne w tym:
- Melodykę
- Rytmikę
- Dynamikę
- Agogikę
- Artykulację
- Harmonikę
- Kolorystykę
- Frazowanie
Ma to wpływ na tworzenie wrażliwych odbiorców muzyki.
Przeżycia związane z percepcją muzyki mają niezwykle ważny wpływ na rozwój
zarówno estetyczny jak i emocjonalny, oraz moralny.
Ruch jest naturalną potrzebą każdego człowieka, zwłaszcza
dziecka. Towarzyszy małemu człowiekowi podczas zabaw, często jest wyznacznikiem
jego rozwoju i katalizatorem tegoż procesu. Ruch przy muzyce wpływa korzystnie
nie tylko na rozwijanie dyspozycji muzycznych, ale także na rozwój ogólny
dziecka. Muzyka ze swoim rytmem w szczególny sposób wywołuje nieodpartą
często potrzebę ruchu.
W miarę dojrzewania dziecka, rozwoju i doskonalenia jego
zdolności i umiejętności poznawczych zaczyna się pojawiać samodzielność
stosowania w komunikowaniu się systemu sygnałów niewerbalnych, takich jak
rozpoznawanie uczuć i przeżyć drugiego człowieka na bazie obserwacji ruchów
jego ciała, mimiki, gestów, spojrzenia.
W aktywizacji procesów mowy znaczącą rolę odgrywają
ćwiczenia oddechowe, słuchowe, a także wspomagające mięśnie narządów mowy.
Podczas zajęć muzyczno- ruchowych kształtując ruchy całego
ciała ( makro - ruchy ) wpływamy pośrednio na usprawnienie aparatu
artykulacyjnego- narządów mowy ( mikro - ruchy).[2]
Ćwiczenia logarytmiczne są idealnym połączeniem ruchów ciała
z ćwiczeniem wymowy wspieranym muzyką, są ważnym elementem kierującym
aktywnością ruchową, estetyczną i społeczna dziecka. Należy pamiętać, iż
właśnie podczas rozwoju ruchowego postępuje u młodego człowieka wyjątkowo
szybki rozwój sfery poznawczej, a także rozwijają się różne formy kontaktów
społecznych.
Ćwiczenia logorytmiczne podzielić można na kilka grup:
- Ćwiczenia usprawniające motorykę
- Ćwiczenia hamująco – pobudzające
- Ćwiczenia słowno- muzyczne
Ćwiczenia
usprawniające motorykę
Niewielka sprawność ruchowa dzieci
przejawia się w zaburzeniach orientacji przestrzennej, napięcia
neuromięśniowego i w zaburzeniach koordynacji ruchów. Ćwiczenia ruchowe przy
muzyce przyczyniają się do lepszej regulacji napięcia mięśniowego, a w
zależności od rodzaju muzyki dobranej do zestawu ćwiczeń, może ona pomóc zmniejszyć
napięcie psychiczne, bądź także pobudzić dziecko do spontanicznego bądź
zorganizowanego rytmem ruchu. Podczas takich ćwiczeń kształtowana jest nie
tylko orientacja w przestrzeni i poczucie kierunku w odniesieniu do własnej
osoby, ale również dziecko opanowuje umiejętność panowania nad własnym ciałem -
efektywnego gospodarowanie siłą i napięciem mięśni. Wyjątkowo ważnym celem
ćwiczeń usprawniających motorykę jest wykształcenie u dzieci wrażliwości słuchowej.
Aby osiągnąć ten cel należy odpowiednio dobierać muzykę do podkreślenia
najważniejszych elementów ruchowych danego ćwiczenia, jego specyfikę oraz
dynamikę ruchu. Zabawy usprawniające motorykę przyczyniają się także do
rozwijania pamięci, szybkiej reakcji na sygnały i spostrzegawczości.
Ćwiczenia hamująco –
pobudzające
Pozwalają na wykształcenie
umiejętności do szybkiego reagowania na sygnały muzyczne, optyczne i słowne.
Świadome i celowe kierowanie reakcjami ruchowymi jest podstawowym elementem
tych ćwiczeń, powoduje stałą gotowość psychiczną i ruchową do wykonywania
poleceń. Pamięć kształtowana jest poprzez konieczność zapamiętania różnych
sygnałów, które mają pobudzać lub hamować reakcję ruchową dziecka.
Powiązanie tych ćwiczeń z muzyką pobudza aktywność dziecka i rozwija jego percepcję
słuchową.
Ćwiczenia słowno-
muzyczne
Ćwiczenia te można realizować na wielu poziomach, ich efektem jest pobudzenie
dziecka do aktywizowania aparatu mowy. Akompaniament naturalny i perkusyjny
który zaznacza rytm słów, podkreśla metrum i pełni funkcję ilustracyjną jest
najlepszym sposobem mobilizacji dziecka.
Bardzo istotnym elementem w
metodyce ćwiczeń słowno- muzycznych jest stopniowanie trudności. Jest ono
możliwe poprzez wykorzystanie rytmizacji mowy, tekstów o zróżnicowanej długości
– od sylab, poprzez jeden wyraz, grupy wyrazów, zdania proste i złożone aż do
wyliczanek. W tego typu ćwiczeniach bardzo istotna jest rytmizacja tekstów
zgodnie z zasadami akcentowania – przez to dziecko może ćwiczyć dykcję.
W ćwiczeniach logorytmicznych wykorzystuje się również elementy muzyczne o
charakterze ekspresyjnym jakie jak zmienne tempo i dynamika. W tego typu
ćwiczeniach śpiew pełni funkcję terapeutyczną u dzieci jąkających się, z wadami
wymowy i mową zaburzoną.
Dzięki wydłużonej fonacji sylab
podczas śpiewu możliwe jest dokładniejsze ukształtowanie samogłosek, poprawę
efektywności fonacji w tym wydłużenie wydechu, uaktywnienie pracy przepony i
wzmocnienie narządu głosowego. Treść piosenek wykorzystywanych podczas zajęć
logorytmicznych rozwija wyobraźnię,
pobudza ciekawość świata, kształtuje zainteresowania dziecka, wzbogaca
słownictwo. Natomiast piosenki z trafnie dobranym tekstem ortofonicznym poprzez
ćwiczenia artykulacyjne korzystnie wpływają na poprawę efektywności i precyzji wymowy.
Tak zwana piosenka ortofoniczna
stanowi znakomity materiał będący podbudową do wdrażania dziecka do ćwiczeń
dykcyjnych kształtujących prawidłową wymowę głosek, wyrazów i zdań. Ponieważ
tekst słowny w takowych piosenkach stanowi trudność artykulacyjną, muszą mieć one łatwy, melodyjny tekst
muzyczny. Śpiew w połączeniu z ruchem dużych grup mięśniowych ułatwia
przenikanie bodźców i rozbudzanie aktywności wszystkich mięśni narządów mowy.
Reasumując można określić główne cele logorytmiki :
- Usprawnienie
oddechu
- Wykształcenie
prawidłowej fonacji i artykulacji
- Usprawnienie
narządów mowy
- Kształcenie
słuchu fonematycznego
- Kształcenie
pamięci muzycznej
- Kształcenie
koncentracji uwagi
- Kształcenie
poczucia rytmu, tempa oraz metrum
- Kształcenie
szybkiej orientacji w czasie i przestrzeni poprzez reakcję ruchową na
sygnały słowne, dźwięk, ciszę
- Kształcenie
umiejętności percypowania i odtwarzania ruchem tempa, rytmu, akcentacji i
ekspresji w muzyce i wypowiedzi słownej
- Usprawnienie
tzw. dużej motoryki w tym rozwijanie umiejętności sprawnego wykonywania
ruchu
- Rozwój
intelektualny
- Kształcenie
takich cech charakteru jak zdyscyplinowanie, porządek, aktywność i
poczucie odpowiedzialności
- Rozwój
społeczny w tym rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie
Ćwiczenia
ruchowe
Deficyt sprawności ruchowej u dzieci może
obejmować różne sfery motoryki. Przejawia się on w zaburzeniach różnych
rodzajów koordynacji, orientacji przestrzennej, kierunkowej i czasowej oraz
napięcia neuromięśniowego.
Ruch wykonywany przy muzyce wykorzystywany jest
dla celów kinezyterapeutycznych. Usprawnienie dzieci, u których występują
zaburzenia ruchowe łącznie z zaburzeniem mowy jest wiodącym zadaniem
logorytmiki.
Muzyka towarzysząca ćwiczeniom organizuje ruch w
czasie, a swoją dynamiką reguluje napięcie mięśniowe. Charakter muzyki wyznacza
rodzaj ekspresji ruchowej. Ponadto może wyciszać nadmierne napięcie psychiczne,
a w sytuacji odwrotnej – aktywizować dziecko do
spontanicznego lub zorganizowanego rytmem ruchu.
Podczas ćwiczeń ruchowych poza kształtowaniem
orientacji przestrzennej
i poczucie kierunku w odniesieniu do własnej
osoby (pamięci ruchowej) wyrabiamy także umiejętność gospodarowania siłą i
napięciem mięśni oraz koordynację wzrokowo- ruchową. Poza tym ruch przy muzyce
stanowi doskonałe ćwiczenie słuchowo- ruchowe. Warunkiem prawidłowego
funkcjonowania koordynacji słuchowo- ruchowej jest gotowość do percepcji
zróżnicowanych bodźców muzycznych. Nadrzędnym zaś celem ćwiczeń słuchowo-
ruchowych jest takie wykształcenie u dzieci wrażliwości słuchowej, która
pozwala na odbiór poprawnego wzorca np. podawanego przez logopedę, a także
wykształcenie umiejętności dokonywania samokontroli słuchowej koniecznej w
czasie mówienia.
Większość ćwiczeń słuchowo-ruchowych organizuje
muzyka, jest ona nieodłącznym ich elementem. „Akompaniament muzyczny jest
czynnikiem organizującym przebieg ruchu w czasie, sprzyja więc rytmizacji
ruchów. Właściwie dobrana muzyka jest więc warunkiem prawidłowego przebiegu
ruchu. Powinna ona podkreślać swym charakterem najistotniejsze elementy ruchowe
ćwiczenia, jego specyfikę, a także dynamikę ruchu.”
Jako czynnik pobudzający do ćwiczeń można
również wykorzystać tekst (np. rytmizowane wiersze, piosenki), który przejmuje
wtedy funkcje muzyki.
Wiodące znaczenie dla terapii logopedycznej mają
ćwiczenia ruchowe
w połączeniu z piosenką, gdyż poza kształceniem
funkcji psycho-ruchowych kształcą wydolność aparatu głosotwórczego, regulują
oddech, usprawniają aparat artykulacyjny.
Ćwiczenia rytmiczno-ruchowe
Zabawy i ćwiczenia rytmiczno-ruchowe przy muzyce
oprócz zaspakajania naturalnej potrzeby ruchu, wyrabiają równocześnie wiele
dyspozycji psychofizycznych, tj. spostrzegawczość, pamięć, uwagę, szybką
reakcję na sygnały. Aktywizując umysł rozwijają koordynację ruchów, mobilizują
do działania, kształcą umiejętność samoopanowania.
Ćwiczenia rytmiczne są systemem dobranych ruchów
wykonywanych ściśle
z muzyką. W rytmice muzyka odgrywa rolę
przewodnią, nadając kierunek ruchom. Występuje tu współdziałanie muzyki, woli i
uczucia.
Ćwiczenia rytmiczne to ważna grupa ćwiczeń
logorytmicznych kształcących poczucie rytmu. Prawidłowo wykonane przez dziecko
ćwiczenie rytmiczne jest wynikiem prawidłowo rozwijającej się koordynacji
słuchowo- ruchowej. Dzieci mające problemy percepcyjne lub ruchowe nie potrafią
precyzyjnie odtworzyć podanego rytmu. U dzieci z zaburzeniami mowy często mamy
do czynienia
z zakłóconą rytmiką wypowiedzi. Ćwiczenia
rytmiczne realizowane przy muzyce uwrażliwiają dzieci na zróżnicowane struktury
czasowe przebiegów rytmicznych muzyki i zwiększają wydolność rytmiczno-ruchową
aparatu mięśniowo-ruchowego dziecka. Tym samym usprawniają aparat ruchowy mowy.
Rytmizowana mowa w formie ćwiczeń
logorytmicznych ćwiczy pamięć ogólną
i muzyczną, aparat mowy, poczucie rytmu,
poczucie metrum, tempa i dynamiki.
I. ZAŁOŻENIA PROGRAMU
Autorski
program grupowych zajęć logorytmicznych „ W naszym przedszkolu pełno muzyki
jest” skierowany jest do dzieci w
wieku przedszkolnym. Zajęcia prowadzone są w formie zabaw z elementami ćwiczeń
logopedycznych, rytmicznych i muzyczno-ruchowych, których celem jest
umuzykalnienie, rozbudzanie aktywności słownej dzieci, profilaktyka
logopedyczna przejawiająca się w rozwijaniu sprawności aparatu artykulacyjnego
i oddechowego, rozwijanie umiejętności
poprawnego i twórczego opanowania języka, oraz ogólno pojęty rozwój społeczny,
emocjonalny, intelektualny i podnoszenie sprawności fizycznej.
Zabawy i ćwiczenia prezentowane w tym programie mogą być
wykorzystywane przez nauczycieli wychowania przedszkolnego w codziennych
zajęciach wychowawczo- dydaktycznych
II. CELE PROGRAMU
Nadrzędnym celem programu jest
zapobieganie powstawaniu zaburzeń mowy dziecka oraz stymulowanie jego rozwoju w
taki sposób, by dziecko potrafiło prawidłowo porozumiewać się z otoczeniem.
CELE OGÓLNE:
- Profilaktyka logopedyczna
- Pobudzanie rozwoju mowy
- Rozwijanie sprawności aparatu
artykulacyjnego
- Usprawnianie motoryki dużej i
małej
- Rozwijanie prawności ruchowej i
orientacji czaso-przestrzennej
- Rozbudzenie i rozwijanie wrażliwości estetycznej poprzez ekspresję słowną i
muzyczno –ruchową
- Umożliwianie dziecku ekspresji spostrzeżeń, przeżyć, uczuć w różnych formach
działalności, z zastosowaniem werbalnych i niewerbalnych środków wyrazu
- Identyfikowanie i nazywanie różnych stanów emocjonalnych
- Uczenie sposobów radzenia sobie z własnymi emocjami, właściwego reagowania na
przejawy emocji innych oraz kontrolowania własnych zachowań
- Odkrywanie znaczenia komunikowania się w sposób pozawerbalny
- Pobudzanie rozwoju
intelektualnego
CELE SZCZEGÓŁOWE:
- Rozwijanie umiejętności prawidłowej fonacji, artykulacji i gospodarowania
oddechem
- Usprawnianie narządów
artykulacyjnych
- Kształcenie słuchu
fonematycznego i muzycznego w tym rytmicznego
- Kształtowanie mowy i komunikacji
niewerbalnej polegające na umiejętności wyrażania swoich potrzeb, emocji
- Pobudzanie rozwoju
intelektualnego
- Kształcenie pamięci w tym
pamięci muzycznej
- Kształcenie poczucia rytmu,
tempa, akcentacji oraz metrum w muzyce i wypowiedzi słownej
- Usprawnienie tzw. dużej motoryki
w tym rozwijanie umiejętności sprawnego i celowego wykonywania ruchu
- Rozwijanie procesów poznawczych
, kształcenie szybkiej orientacji czasoprzestrzennej, koncentracji uwagi, stymulowanie
do sprawniejszego myślenia poprzez
reakcję ruchową na sygnały słowne, dźwięk, ciszę
- Przeżywanie złożonych efektów
muzycznych, ruchowych i wynikających z mowy, uzyskanych przez działania grupowe
- Kształcenie takich cech
charakteru jak zdyscyplinowanie, porządek, aktywność i poczucie
odpowiedzialności
- Rozwój społeczny w tym
rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie
- Rozwijanie poczucia własnej
odrębności w indywidualnych i zbiorowych swobodnych interpretacjach ruchowych
muzyki podczas zabaw z rekwizytami, w czasie improwizacji tanecznych,
muzycznych i z zastosowaniem mowy
- Budowanie u dziecka świadomości
własnej osoby i akceptacji samego siebie poprzez reakcje innych i własną
aktywność
- Kształtowanie transferu muzyka-
taniec- ruch
- Rozwijanie wyobraźni pobudzonej
pozytywnymi emocjami
- Rozwijanie dyspozycji twórczych
dziecka do kształtowania jego ekspresji i twórczej postawy
- Zaspokojenie naturalnej potrzeby
dziecka : działania, ekspresji i samorealizacji
- Relaksacja
- Propagowanie postaw
prospołecznych ,prozdrowotnych, aktywne spędzanie czasu wolnego
III. METODY I FORMY
REALIZACJI
Metody Pracy:
·
metody aktywności ruchowej
·
słowne : pogadanka, rozmowa
·
zabawowe
·
aktywizujące
·
naśladowcze
·
zabawowo- naśladowcze
·
bezpośredniej celowości ruchu
·
ruchowej ekspresji twórczej Rudolfa Labana
·
Karla Orfa – oparta na schemacie „ metoda-
słowo- ruch”
·
problemowe
·
aktywne ( uzyskiwanie oczekiwanego dźwięku
metodą przekształcania innego dźwięku )
·
metody uzyskiwania dźwięku drogą usprawniania
narządów artykulacyjnych ( ćwiczenia logopedyczne - oddechowe, artykulacyjne i
fonacyjne)
·
Metoda werbotonalna
·
Elementy metody symultaniczno sekwencyjnej
Jagody Cieszyńskiej
·
Elementy
Formy pracy:
·
Indywidualna
·
Zespołowa
·
Grupowa
Łącząc powyższe
metody i formy pracy można
wszechstronnie rozwijać oraz korygować i usprawniać zaburzone funkcje językowe,
ruchowe, emocjonalne, intelektualne i społeczne. Dziecko za pomocą tych metod,
poprzez główną formę aktywności jaką jest zabawa, zdobywa nowe wiadomości,
umiejętności, uczy się współdziałania i współżycia w grupie rówieśników.
IV. REALIZACJA PROGRAMU
Program
realizowany będzie podczas pobytu dziecka w przedszkolu. Zajęcia mogą być
wdrożone jako zajęcia dodatkowe, oraz jako środek w realizacji podstawy
programowej. Obejmie dzieci od 3 do 6 roku
życia . Realizowane treści, metody, formy i czas zajęć należy dopasować do
wieku, poziomu wiedzy i umiejętności dzieci, pomocnym w tym względzie ma być
arkusz obserwacji dziecka i diagnoza logopedyczna.
Zajęcia będą odbywały się raz w tygodniu w sali
przedszkolnej grupy objętej programem, bądź w ogrodzie przedszkolnym przy
warunkach atmosferycznych sprzyjających zabawie na świeżym powietrzu.
Do
realizacji zajęć logorytmicznych wykorzystywane będą różnorodne pomoce
dydaktyczne. Najważniejszym wyposażeniem jest odtwarzacz płyt CD wraz z
nagraniami muzycznymi, rytmicznymi. Niezbędne są również instrumenty perkusyjne
( najlepiej instrumentarium Orfa) Opcjonalnie wykorzystywać można pianino,
klarnet, flet prosty tudzież inne instrumenty muzyczne- zgodnie z
umiejętnościami nauczyciela i wyposażeniem przedszkola.
Przydatne
będą przyrządy do ćwiczeń gimnastycznych- min. woreczki z grochem, koła,
szarfy, „kamienie” i inne.
Większość
pomocy dydaktycznych nauczyciel dobiera według własnych potrzeb i swej
pomysłowości np. przedmioty i przyrządy
wykonane z przedmiotów pochodzących z recyklingu- makulatura, opakowania po
jogurtach, serkach, pudełka, metalowe puszki etc.
Podczas
przygotowywania pomocy dydaktycznych niezbędne będą materiały papiernicze
pochodzące z zasobów grupy w której odbywały będą się zajęcia, często przydadzą
się też takie pomoce dekoratorskie jak balony, serpentyny etc.
Podczas
projektowania i planowania zajęć warto też wykorzystać jako inspiracje porę
roku i dary natury jako pomoce naukowe- liście, kasztany, żołędzie, kwiaty,
kamienie, patyki, muszelki, ziarna zbóż,
nasiona, owoce, bądź warzywa etc.
V. TREŚCI I STRUKTURA PROGRAMU
- DIAGNOZA LOGOPEDYCZNA
I OBSERWACJA DZIECKA
Aby jak najlepiej
dobrać zestaw zabaw i ćwiczeń logorytmicznych niezbędne jest wykonanie diagnozy
logopedycznej określającej poziom rozwoju mowy i sprawności aparatu
artykulacyjnego każdego dziecka. Niezbędne jest też uzupełnienie arkusza
obserwacji dziecka w celu określenia poziomu jego rozwoju fizycznego,
intelektualnego i emocjonalnego.
Diagnoza dzieci
będzie oparta o w oparciu o „Kwestionariusz badania mowy dla dzieci młodszych ( od 2 lat) ” Grażyny Billewicz i Brygidy Zioło,
a także arkusz obserwacji dziecka 3 letniego. W przypadku dzieci starszych
diagnozę logopedyczną przeprowadzić należy za pomocą kwestionariusza zawartego
w „ Minimum logopedycznym nauczyciela przedszkola” Genowefy Demel, oraz
odpowiednio do wieku uzupełnić arkusz obserwacji dziecka 4,5,6 letniego.
VI. TREŚCI I STRUKTURA PROGRAMU
1.
Treści
programowe, zadania i spodziewane efekty
Treści programowe
|
Zadania
|
Spodziewanie
efekty
|
„JESTEM ” - sprawność narządów
artykulacyjnych i fonacyjnych
|
1. Ćwiczenia oddechowe i fonacyjne- elementy emisji głosu
|
-zachowuje właściwą postawę przy fonacji ( ustawienie
głowy, kręgosłupa, nóg)
- właściwie gospodaruje oddechem
- oddycha torem brzusznym
- różnicuje fazy oddychania (wdech, wydech)
- wydłuża fazę wydechową
- ekonomicznie zużywa powietrze w czasie fonacji
|
2. Ćwiczenia aparatu
artykulacyjnego: języka, warg, podniebienia miękkiego, mięśni żuchwy
|
- wykonuje ćwiczenia języka, warg, podniebienia i żuchwy
- świadomie kieruje ruchami narządów artykulacyjnych
- pracuje nad uwrażliwieniem miejsc i świadomością ruchów
w jamie ustnej
- opanowuje koordynację ruchową aparatu artykulacyjnego
- umie prawidłowo odgryzać, żuć
i połykać
|
|
„MÓWIĘ” - bogaty słownik czynny
i bierny
|
1. Ćwiczenia ortofoniczne i dźwiękonaśladowcze
|
- potrafi naśladować dźwięki otaczającego świata (odgłosy
zwierząt, sprzętów domowych, pojazdów, odgłosy natury)
- naśladuje głosem czynności organizmu ludzkiego (chuchanie,
dmuchanie, pukanie, śmiech)
|
2. Ćwiczenia głosek w izolacji
|
- różnicuje głoski o podobnym
brzmieniu
- potrafi prawidłowo ułożyć
narządy artykulacyjne do fonacji poszczególnych głosek
- prawidłowo wybrzmiewa głoskę w
izolacji
|
|
3. Ćwiczenia głosek w sylabach i
logotomach
|
- prawidłowo realizuje głoski w
sylabach i logotomach
- układa sylaby i logotomy z
utrwalaną głoską
|
|
4. Ćwiczenia głosek w wyrazach
dwusylabowych jednakowych
|
- prawidłowo wymawia wyrazy
dwusylabowe jednakowe
|
|
5. Ćwiczenia głosek w wyrazach
dwusylabowych niejednakowych
|
- prawidłowo wymawia wyrazy
dwusylabowe niejednakowe
|
|
6. Ćwiczenia głosek w wyrazach
jednosylabowych
|
- prawidłowo wymawia wyrazy
jednosylabowe
|
|
7. Ćwiczenia głosek w wyrazach
trzysylabowych
|
- prawidłowo wymawia wyrazy
trzysylabowe
|
|
8. Ćwiczenia głosek w wyrazach z
połączeniami spółgłoskowymi
|
- prawidłowo wymawia wyrazy z
połączeniami spółgłoskowymi
|
|
„SŁYSZĘ” - sprawność percepcji słuchowej i pamięci
muzycznej
|
1. Ćwiczenia uwrażliwiające na rytm zawarty w słowach,
wypowiedzeniach, zdaniach
|
- prawidłowo wystukuje prosty
rytm
- mówi rytmicznie wyrazy i
zdania
- rytmizuje wypowiedź
- śpiewa proste piosenki
i recytuje wierszyki
- realizuje ruchowo rytmy
muzyczne
|
„POTRAFIĘ” - sprawność motoryki dużej i małej
|
1. Ćwiczenia inhibicyjno – incytacyjne
|
- różnicuje pojęcia wolno i szybko
- reaguje na wcześniej
ustalony sygnał
|
2. Ćwiczenia metrorytmiczne i bardzo proste
polirytmiczne
|
- rozpoznaje i odtwarza metrum:
krokami, taktowaniem, ruchami całego ciała, na instrumentach, gestami
- wykonuje krótsze i dłuższe
tematy rytmiczne
|
|
3. Ćwiczenia sprawności ruchowej i koordynacji wzrokowo –
ruchowej
(motoryki dużej i małej)
|
-wykonuje proste ćwiczenia fizyczne: marsz, bieg, podskok,
przysiad, skok na dwóch nogach, czworakowanie, wspięcie na palce ( 3,4 latki)
skoki na jednej nodze ( 5,6 latki)
- ma wyczucie ciężaru własnego ciała
- rozwija płynność ruchów i koordynację ruchową
|
|
„ OTO JA”- znajomość własnego
ciała
|
1. Ćwiczenia orientacji w
zakresie schematu własnego ciała
|
- wie, gdzie ma brzuch, plecy i
potrafi położyć się na nich
- wie, gdzie ma palce u nóg, piętę
i potrafi na nich chodzić
- potrafi wskazywać
części ciała zgodnie z tekstem piosenki, wierszyka, wyliczanki, rymowanki
|
„WIEM GDZIE” - orientacja w
przestrzeni z punktu widzenia własnej osoby
|
1. Ćwiczenia w rozumieniu orientacji
przestrzennej i czasoprzestrzennej
|
- potrafi stanąć w kole (3,4
latki)
- potrafi stanąć w rzędzie (5,6
latki)
- potrafi stanąć w szeregu(5,6
latki)
- rozumie i potrafi wykonać
polecenie: „do góry”, „w dół”, „w bok”( 3,4, 5 latki) „w prawo”,” w lewo” (6
latki)
- rozumie i potrafi wykonać
polecenie: „do przodu”, „do tyłu”(,3,4,5 latki) „w prawo”,” w lewo „(6 latki),
-reaguje odpowiednim ruchem na
wcześniej ustalony sygnał słowny, dźwiękowy i wizualny
|
„MYŚLĘ I TWORZĘ” – inwencja
twórcza
|
1. Ćwiczenia rozwijające
wyobraźnię twórczą
|
- porusza się przy muzyce
- odtwarza i tworzy muzykę ( melodia, prosta piosenka)
-wykonuje akompaniament naturalny
- gra na instrumentach perkusyjnych
|
„CZUJĘ” – emocje i zachowania
społeczne
|
1. Ćwiczenia rozwijające zdolność
rozpoznawania i przedstawiania prostych emocji
|
- potrafi wykonać minę wesołą,
smutną, groźną i przestraszoną
|
2. Ćwiczenie zachowań
akceptowanych społecznie
|
- samodzielnie i spontanicznie
nawiązuje kontakty z innymi dziećmi
- zna swoje imię, imiona pań i
dzieci z grupy, posługuje się nimi
- szuka kontaktu z
nauczycielkami
- przestrzega norm i zasad grupy
- zachowuje się adekwatnie do
sytuacji podczas zajęć
|
2.
Propozycje modeli i rodzajów ćwiczeń
·
Ćwiczenia wspomagające
rozwój mowy
1.
Ćwiczenia artykulacyjne:
-ćwiczenia języka, ćwiczenia warg, ćwiczenia podniebienia
miękkiego, ćwiczenia ruchów dolnej szczęki
- zabawy językowe i dźwiękonaśladowcze
2.
Ćwiczenia oddechowe:
- połączone z dmuchaniem, chuchaniem i odgłosami ludzkiego ciała
- ćwiczenia oddechu przeponowo – brzusznego w czasie słuchani muzyki
relaksacyjnej
- połączone z ruchami rąk, nóg i tułowia
- ćwiczenia z zastosowaniem rekwizytów
- liczenie na wydechu i inne
3.
Ćwiczenia fonacyjne,
emisyjne, intonacyjne
- połączone z wytwarzaniem dźwięku
- przyjmowanie prawidłowej postawy podczas fonacji
- intonacja wypowiadanych i wyśpiewywanych głosek, sylab,
wyrazów, zdań , rymowanek, wierszyków i piosenek
- frazowanie śpiewanego i mówionego tekstu wokalnego
·
Ćwiczenia
rytmizujące:
Rytmika łączy muzykę z ruchem i ekspresją wokalną. Są więc to ćwiczenia
rozwijające dyspozycje słuchowe, wykorzystujące w tym celu struktury rytmiczne.
- Odtwarzane rytmu poprzez ruch swobodny, planowany, układy ruchowe i
przestrzenne
- Improwizacje wokalne na dowolne tematy i do krótkich utworów literackich,
rymowanek, własnej twórczości słownej dziecka
- Powtarzanie głosem motywów melodycznych
- Ruch przy muzyce i
akompaniamencie naturalnym, oraz perkusyjnym
·
Ćwiczenia słuchowe:
- rozpoznawanie dźwięków otoczenia wydawanych przez różne przedmioty ,
zwierzęta , instrumenty
- rozpoznawanie źródeł dźwięków, natężenia, wysokości, barwy
- ćwiczenia dźwiękonaśladowcze
- powtarzanie rymów, rytmu
- wyodrębnianie głosek, różnicowanie wyrazów, np. jedną głoską, w nagłosie itd.,
- rozróżnianie mowy prawidłowej od nieprawidłowej
·
Zabawy muzyczno –
ruchowe, zabawy z rekwizytami
·
Ćwiczenia usprawniające dużą i małą motorykę
(między innymi logogesty oraz gesty Makaton z elementami metody werbotonalnej)
·
Żywe historyjki-
prezentowanie historyjek głosem, ruchem, mimiką
·
Ćwiczenia usprawniające dużą i małą motorykę
(między innymi logogesty oraz gesty Makaton)
- ćwiczenia sprawności ruchowej, orientacji w zakresie
schematu własnego ciała, orientacji przestrzennej. celowości ruchów ciała,
koordynacji wzrokowo- ruchowej i słuchowo- ruchowej, gibkości ciała i wyczucia
jego ciężaru
Ćwiczenia te będą
wykonywane w powiązaniu z ćwiczeniami z zakresu ćwiczeń logopedycznych,
rytmicznych i muzycznych
·
Śpiew
·
Odtwarzanie i tworzenie muzyki, w tym gra na
instrumentach perkusyjnych i tworzenie akompaniamenty naturalnego
3. Propozycje
tematów zajęć logorytmicznych
1. Poznajmy się
2. Zabawy przy muzyce i pląsy
3. Taniec jesiennych liści na wietrze
4. W naszej sali pełno muzyki jest
5. Żywe historyjki
6. Cztery pory roku
7. Pada , pada, deszczyk pada
8. Indiańskim krokiem
9. Śniegiem przedszkole zasypane
10. Barwy
11.Wiosna w ogrodzie
12. Przylot ptaków
13. Co słychać na łące
14. zabawy w lesie
15. Ślimak
16. Roboty i Gumoludki
17. W Bajkolandii
VII. PROCEDURY OSIAGANIA CELÓW
W pracy z małym dzieckiem
podstawową działalnością jest zabawa. Przedszkolak poprzez zabawę w sposób
naturalny, poznaje otaczającą go rzeczywistość,
uczy się i rozwija. Z tego powodu
ćwiczenia przeprowadzane podczas zajęć logorytmicznych muszą planowane,
organizowane i przeprowadzane w formie zabaw. Dla uzyskania jak najlepszych
efektów działań należy dzieci motywować
do podejmowania kolejnych zadań poprzez zastosowanie ciekawych pomocy
dydaktycznych, rekwizytów, stosowanie zachęty oraz wzmocnień pozytywnych w
postaci wspólnych oklasków i okrzyków rozładowujących
napięcie emocjonalne i fizyczne.
Podczas przeprowadzania zajęć
zgodnie w programem logarytmicznym należy zaplanować kolejno następujące etapy
działań :
- zabawy ułatwiające integrację grupy
- zabawy pozwalające poznać swoje ciało
- zabawy wykorzystujące dramę
- opowieści ruchowe
Stosownie różnorodnych metod pracy,
zwłaszcza aktywności ruchowo – muzycznej spowoduje podniesienie poziomu
zaangażowania dziecka w wykonywanie kolejnych zadań, pobudzi jego ciekawość i
motywację. Podczas konstruowania zajęć logorytmicznych należy :
- inspirować dzieci utworami muzycznymi, literackimi.
- wykorzystywać środki audiowizualne w celu lepszego kierowania uwagą dzieci
- przygotowywać ciekawe zabawy, ćwiczenia, rekwizyty stosownie do zamierzonych
celów i efektów
- zachęcać i motywować do udziału w zajęciach
Należy stosować następujące etapy
zajęć logorytmicznych :
- Powitanie
- Gimnastyka artykulatorów
- Ćwiczenia oddechowe
- Zabawy z rekwizytami
- Pożegnanie
VIII. EWALUACJA PROGRAMU ZAJĘĆ
LOGORYTMICZNYCH
Aby przeprowadzić ewaluację
programu zaleć logorytmicznych należy sprawdzić poziom umiejętności
komunikacyjnych dziecka w grupie przedszkolnej. W tym celu trzeba przeprowadzić
obserwację dziecka podczas zajęć logorytmicznych, a także podczas samorzutnych
zabaw przedszkolnych. Należy również sprawdzać poziom nabytych umiejętności,
stopień poszerzenia wiadomości, poziom komunikacji i zachowanie w relacjach z
innymi dziećmi oraz z dorosłymi. Bardzo ważne informacje mogą przekazać rodzice.
Ich wiedza na temat stopnia rozwoju komunikacji werbalnej i niewerbalnej będzie
znakomitym dopełnieniem analizy przebiegu procesu terapeutycznego. W tym celu
należy wystosować pod koniec roku szkolnego ankietę dla rodziców.
Aby zbadać rozwój mowy i poziom
usprawnienia narządów artykulacyjnych, należy przeprowadzić powtórną diagnozę
logopedyczną.
- Narzędzia
ewaluacji programu:
- Arkusz obserwacji dziecka 3,4,5,6 letniego ( w
zależności od wieku dziecka)
- „Kwestionariusz badania mowy dla dzieci młodszych ( od 2 lat)” Grażyny Billewicz i Brygidy
Zioło
- „Minimum logopedyczne nauczyciela
przedszkola” Genowefy Demel
IX. BIBLIOGRAFIA
1. Chmielewska E., Zabawy
logopedyczne i nie tylko. Kielecka Oficyna Wydawnicza ,, MAC”, 1996
2. Demel G., Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola. Warszawa 1978.
3. Emiluta – Rozya D., Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym. Warszawa
1994
4. Kania J., Ćwiczenia usprawniające motorykę narządów mowy. W: Szkoła
Specjalna 1972, z. 2.
5. Kozłowska E., Kurowska M., Kozyra A., Soból A., Zabawa i nauka w grupie.
Warszawa 2006
6. Łada – Grodzicka A., ABC... Program wychowania
przedszkolnego XXI wieku. Warszawa 2000
7. Materiały szkoleniowe z warsztatów metodycznych
,, Wykorzystanie logorytmiki w pracy z dziećmi e wieku przedszkolnym i
wczesnoszkolnym” opracowane przez Tkaczow. J., CEN Suwałki 2008
8. Sprawka R., Graban J., Logorytmiczne zabawy grupowe dla dzieci. Gdańsk 2005
9. Janusz Tkaczow : ,,Wykorzystanie
logorytmiki w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym”-
materiały warsztatowe CEN w Suwałkach- 2008r.
10. Jutrzyna E., 2005,
Wykorzystanie muzyki w terapii logopedycznej, [w:] L. Huryło, M. Zaorska
(red.), Wspomaganie rozwoju i edukacji dziecka z zaburzeniami mowy, Olsztyn
11. Kilińska- Ewertowska
E., 1993, Badania nad zastosowaniem ćwiczeń muzyczno-ruchowych w rehabilitacji
dzieci z zaburzeniami mowy, Gdańsk
12. Kilińska- Ewertowska E., 1993, Ćwiczenia logorytmiczne,
Gdańsk
13. Kilińska- Ewertowska E., 1987, Logorytmika, Lublin
14. Rozentalowa A., 1971, O logorytmice, Logopedia Nr 10,
Lublin
15. Stadnicki A., 1987, Logorytmika i choreorytmika, WarszawaWalencik-
Topiłko A., 2000,Wykorzystanie elementów rytmiki w terapii logopedycznej, [w:]
B. Ostrowska (red.),
16. Rytmika w kztałceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w
rehabilitacji, Łódź
17. Walencik-Topiłko A., 2004, Śpiew w profilaktyce
logopedycznej, [w:] Sztuka w edukacji i terapii, M. Knapik i W.A. Sacher
(red.), Kraków
18. Billewicz G. i Zioło B. „Kwestionariusz
badania mowy dla dzieci młodszych ( od 2 lat) ” 2000
XI. ZAŁĄCZNIKI
- Arkusz obserwacji dziecka
- Zestawy ćwiczeń logorytmicznych dostosowanych do różnego wieku dzieci
- Przykładowe scenariusze zajęć logorytmicznych
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Twój komentarz czeka na zmoderowanie