Scenariusz zajęć muzycznych
„ W krainie dźwięków”
Cele główne:
pobudzanie aktywności muzycznej poprzez aktywne słuchanie
muzyki poważnej
Cele operacyjne:
- usprawnianie narządów artykulacyjnych
- reagowanie ruchem na zmiany w muzyce
- wyrażanie muzyki
ruchem
- tworzenie akompniamentu naturalnego
Metody
- werbo- tonalna
- metoda aktywnego słuchania muzyki Batti Strauss
- metoda pobudzania aktywności wokalnej u dzieci w wieku
przedszkolnym prof. Jadwigi Gałęskiej Tritt
Formy
- indywidualna
- zbiorowa
Przebieg zajęć
1.
Podróż do Krainy Dźwięków- przejście przez bramę
przy piosence „W naszym przedszkolu pełno muzyki jest”- zamiana przedszkolaków w tęczowe nutki
2.
„Śpiewające samogłoski” zabawa logorytmiczna z
elementami metody werbotonalnej
3.
„Echo melodyczne” – zabawa kształcąca
umiejętność odtwarzania głosem wysokość dźwięku
4.
„Iskierka”-
ćwiczenia wokalne utrwalające naturę krążeń emocjonalnych
5.
Określanie nastroju muzyki granej na pianinie
przez nauczyciela
6.
„Koniki” zabawa kształtująca poczucie rytmu i wyrabiająca szybką reakcję na
akcenty muzyczne przy utworze „Taniec z szablami” A. Chaczaturina
7.
„Pajączek” – zabawa animacyjna kształtowanie umiejętności słuchania muzyki z
ekspresją ruchową przy utworze Le Basque J. Galaya
8.
„Pada deszczyk”- zabawa animacyjna pobudzająca
9.
„W naszym przedszkolu pełno muzyki jest” –
zabawa logorytmiczna z elementami akompaniamentu naturalnego
10.
Nasze instrumenty – praca plastyczna z kubeczka
po jogurcie / swobodny taniec inspirowany muzyką z chusteczką – pobudzanie do
indywidualnego wyrażania muzyki ruchem
11.
Powrót z Krainy Dźwięków- przejście przez bramę
przy piosence „W naszym przedszkolu pełno muzyki jest”
Pomoce:
Nutki dla każdego dziecka, pajączki przyklejane pajączki na dłonie dzieci, dla każdego dziecka buzia uśmiechnięta i
smutna, Ilustracje: deszcz, wiatr,
błyskawica , tęcza i słońce, folia, Ilustracja
koników skaczących przez przeszkody / nagranie wideo, krzesełka, pianino,
Scenariusz z okazji Dnia nauczyciela
1.
Dzień dobry dzień dobry – piosenka
2.
Wiersz
Dziś jest święto Pań z przedszkola
Wie już o tym Krzyś i Ola,
Nawet ptaszki w lesie dziś ćwierkają,
Że dzieciaki swe panie kochają
3.
Całuski- piosenka
4.
Wiersz
Dziś jest święto naszych Pań
Niespodziankę mamy dla nich
Każdy pięknie jest ubrany
W
dłoni trzyma kwiat dla Pni
A z kwiatami są życzenia
Zdrowia i zadowolenia
5.
Wiersz
By w przedszkolu było miło
Aby wszystko się spełniło
Oto zaraz się postara
Czterolatków grupa cała
6.
Wiersz
Nioech Wam słonce zawsze świeci
Niech Was lubią wszystkie dzieci
Niech uśmiech na twarzach gości
A wiatr rozpędza chmury złości
7.
Piosenka -
Nasza Pani
8.
Wiersz
Pani do nas się uśmiecha
Czy pogoda, czy jest deszcz
Zawsze dobra dla każdego
Razem z nami ciągle jest
9.
Wiersz
Zawsze miła i pogodna
Uśmiech z twarzy jej nie znika
Jak to nasza Pani robi
O jej słodka tajemnica
10.
Wiersz
Bukiet kwiatów i życzenia
Dziś składamy w dniu jej święta
Tę piosenkę zaśpiewamy
Niechaj Pani nas pamięta
11.
Piosenka Nasza Pani jest jak wiosna
12.
Wiersz
Niech Wam słońce zawsze świeci
Niech was lubią wszystkie dzieci
Niech uśmiech na twarzach Waszych gości
A wiatr rozpędza
chmury złości
13.
Piosenka – Karuzela dla Pani
14.
Koncert życzeń/ piosenka Chcę być nauczycielem
Pani dyrektor załatwia ważne sprawy
Zawsze jest chętna do zabawy
Chętnie rozśmiesza wszystkie dzieciaki
Wszystkie ją lubią przedszkolaki
Pani Kasia i Elunia od samego rana nas
witają
I z uśmiechem miłym o zdrówko dzieci pytają
Panie Jole jak Królowe Matki
Zawsze są przy nich Muminków gromadki
Pani Madzia i Renia są zawsze uśmiechnięte
Z dziećmi wciąż figlują, wciąż są czymś
zajęte
Panie Ewunia i Mireczka i ich starszaki
Robią przymiarki do szkolnej ławki
Nasze Panie co sprzątają w każdy kącik zaglądają
Każdego chętnie przytulają
A niejadków dokarmiają
Panią Irenkę wszyscy znamy
Codziennie bawi się ze smerfami
Każda Pani kucharka kochana
W przedszkolu jest od samego rana
My je dzisiaj zapewniamy
Że obiadki w przedszkolu są lepsze niż u
mamy
Nasze Panie co sprzątają są jak sprinter
swiata
Po całym przedszkolu każda ze szmatką lata
I śniadanko poda i bucik zawiąże
, gdy ktoś narozrabia, problem w mig
rozwiąże
Pani Dorotka i Martusia uśmiecha się miło
Dba by u skrzatów wesoło było
Pani Danusia uśmiecha sięmiło i z każdym
zartuje
Pyszne jedzonko co dzień dziesiom kupuje
Pani Wiesia i Zosia ciągle coś liczą,
kalkulują
Dzięki nim przedszkole dobrze funkcjonuje
Nasze Panie to cud natury
Potrafią trzydziestke dzieci przytulić
Wszystkich pogłaszczą, wszystkich
wysłuchają
I fajne bajeczki dzieciom opowiadają
Scenariusz zajęcia logopedyczno-
logorytmicznego
Grupa 2 ( dzieci 4 letnie)
Temat: „Nadeszła
wiosna”
Cel główny:
Wspomaganie rozwoju mowy dziecka
Cele operacyjne:
Dziecko:
-prawidłowo
wypowiada samogłoski,
-zna
nazwy kwiatów ( krokus, tulipan, przebiśnieg)
-potrafi
regulować ilość wydychanego powietrza
Metody:
-symultaniczno- sekwencyjna
-werbo- tonalna
-psychostymulacyjna metoda
kształtowania i rozwoju mowy oraz myślenia
(Dyna- Lingua M.S.)
Formy pracy:
-zbiorowa
-grupowa
-indywidualna
Pomoce dydaktyczne:
Ilustracje z książeczki „Kocham czytać – samogłoski” prof. Jagody Cieszyńskiej, ilustracje wiosennych
kwiatów ( przebiśnieg, krokus, tulipan)
dla każdego dziecka, niebieskie i granatowe szarfy, odznaki bociana lub żabki
dla każdego dziecka, magnetofon z płytą CD z nagraniem piosenki „Chodzi bocian”, duże sylwety kwiatów ( tulipan, przebiśnieg i krokus), ćwiczenia
słuchowe „Dźwięki Marzeń” ilustracje
i przypisane do nich odgłosy przyrody (ulewa,
burza, kukułka, dzięcioł, żaby, osa, sowa, słowik, wróbel- ilość uzależniona od
ilości dzieci), krzesełka dla każdego dziecka, piórka, słomki dla każdego
dziecka, kolorowe papierowe talerzyki dla każdego dziecka
Przebieg
zajęcia:
1.
„Idzie wiosna” opowieść logopedyczna inspirowana życiem i doświadczeniami grupy.
(
Treść i długość opowiadania, oraz ćwiczenia logopedyczne dopasowywane powinny
być do potrzeb i możliwości dzieci, oraz ich stanu psycho-fizycznego w momencie
wykonywania ćwiczenia)
Nauczyciel opowiada:
Już
od kilku dni słońce mocniej przygrzewało, śnieg dawno już się rozpuścił, trawa
zazieleniła się, nieśmiało budziły się pierwsze wiosenne kwiatki wystawiając
swe spragnione światła buzie w kierunku ciepłego słonka. Dzieci w przedszkolu
już od kilku dni uczyły się nazw wiosennych kwiatów, wędrowały na wycieczki
szukając oznak wiosny, czekały na jej nadejście. Na początku znalazły białe kwiatuszki które
nazywały się:
Nauczyciel wskazuje sylwetę kwiatka, dzieci
odpowiadają : przebiśniegi
Przebiśniegi
na widok dzieci próbowały do nich przemówić
Nauczyciel wybrzmiewa sylaby, oraz sylaby w opozycji,
zachęca dzieci do powtarzania ćwiczeń „mowy kwiatów” zwrócenie uwagi na poprawną wymowę.
Spółgłoski wargowe z samogłoskami :
Ammm
ma, emmm me, immm mi, ommm mo, ummm mu, ymmm my
Niestety
dzieci nie zrozumiały mowy kwiatów i poszły dalej. W ogródku znalazły białe i
fioletowe kwiatki z żółtymi pręcikami ( dzieci
odgadują nazwę kwiatka) Krokusy przemówiły w kwiatowym języku :
Spółgłoski wargowe z samogłoskami w
opozycji:
pa-ba,
pe-be, po-bo, pu-bu, py-by, pi-bi, pą-bą, pę-bę
Krokusów
dzieci też nie zrozumiały i powędrowały ze swoją panią dalej szukać wiadomości
o zbliżającej się wiośnie. Na kolejnej rabat e zobaczyły listki młodych kwiatków,
Już niedługo z ich rozwinął się piękne… ( dzieci
odgadują nazwę kwiatka patrząc na sylwetę tulipana ) Tulipany również próbowały przekazać dzieciom nowinę
Spółgłoski przedniojęzykowe z
samogłoskami, oraz z samogłoskami w opozycji:
t
,d, n w różnych konfiguracjach
Niestety
okazało się, że dzieci nie słyszały mowy kwiatów. I już miały ruszyć dalej, gdy
nad ich głowami przefrunął wielki biało- czarny ptak z czerwonym dziobem i
czerwonymi długimi nogami . Dzieci
odgadują nazwę ptaka ( bocian). Bocian mówił do dzieci tak: „Kle kle”
Spółgłoski tylnojęzykowe zwarte z
samogłoskami w opozycji k-g
W zależności od potrzeb
bieżących i możliwości grupy, instruktaż artykułowania głosek, korygowanie
błędów artykulacyjnych.
Bociana
dzieci zrozumiały, dowiedziały się, że już jutro przybędzie do nas Pani Wiosna.
Właśnie w sobotę będzie pierwszy dzień astronomicznej wiosny.
2. Piosenka z
elementami zabawy logorytmicznej
Żabki- dzieci skaczą po
stawie ( szarfami oznaczony teren stawu) kumkając, bociany krążą dookoła stawu podnosząc
kolana wysoko do góry, klekocą. Nauczyciel śpiewa piosenkę :
„Chodzi bocian szuka żaby,
z głodu jest okropnie słaby
Patrzcie żabki co się dzieje,
bocian z głodu już się chwieje,
bocian chętnie by cos zjadł,
gdy was złapie będzie rad.”
Gdy nauczyciel kończy śpiewać
piosenkę każde dziecko- bocian łapie dziecko-żabkę. Dzieci wymieniają się
odznakami, zamieniają się w ten sposób rolami. Zabawa jest ponawiana.
3.
„Co można robić wiosną” .Ćwiczenia wokalizacji
samogłosek połączone z wczesną nauką czytania na podstawie fragmentów książeczki „Kocham czytać – samogłoski” prof. J. Cieszyńskiej.
Dzieci odczytują samogłoski
wypowiadane przez postacie na obrazkach, wykonując jednocześnie ćwiczenie
emisyjne- przekaz emocji poprzez różnorodne wybrzmiewanie samogłosek.
4. „Odgłosy
przyrody”- Ćwiczenia uwagi i percepcji słuchowej
Nauczyciel dzieli dzieci na 3
grupy, każda z grup dostaje różne ilustracje o tematyce przyrodniczej, oraz
jedną sylwetę kwiatka ( tulipan, przebiśnieg, krokus)
Nauczyciel prezentuje dźwięk,
grupy gdy odnajdą w swoim zestawie obrazek przypisany do dźwięku zgłaszają się
podnosząc kwiatek. Odpowiadają wskazując odpowiedni obrazek i nazywają go.
5. Ćwiczenie
energetyzujące (kinestetyczne,
prioprioceptywne)
a. Rozgrzewka
Wiosenne porządki.
Stajemy na szeroko rozstawionych nogach,
schylamy się i zanurzamy ręce w wyobrażonej balii. Wykonujemy energiczne ruchy
rąk w dół i w górę ( zginając łokcie) tak jakbyśmy prali na tarze. Mówimy razem
z dziećmi „Uch! Uch! Uch!”.
Prostujemy się wyciągając uprane pranie z balii, wykręcamy koszulę mówiąc z
dziećmi „Ach! Ach! Ach!” Podnosimy wysoko ręce zawieszając upraną
koszulę na sznurze od bielizny. Podnosimy się na palcach mówiąc z dziećmi
przeciągle „Oooooooo” Koszula wisi na sznurze, opuszczamy tułów, ręce swobodnie
zwisają w dół, wiatr suszy koszulę, jej rękawy powiewają, wiatr szumi „uuuuuu”.
b. Ugruntowanie
ciała
·
Przyleciały dzikie kaczki. Dzieci chodzą w pozycji kucznej na całych stopach
mówiąc „Kwa, kwa, kwa”. Na podwórku pojawiła się żaba, żabki skaczą na
szeroko rozstawionych stopach, opierając dłonie o podłogę, dzieci mówią „ kum,
kum, kum”
·
Drzewo.
Na podwórku rośnie drzewo, stajemy w pozycji wyprostowanej, stopy blisko
siebie, ręce lekko uniesione, ale nie symetrycznie, jak gałęzie drzew w
naturze. Wyobrażamy sobie, że wrastamy korzeniami w ziemię, mówimy „drzewo
rośnie” Powoli, przeciągając
samogłoski.
c. Koordynacja
ruchowa
·
Wiatraki.
Wiosenny wiatr wieje radośnie. Pozycja wyprostowana, zataczamy obszerne koła
jednocześnie obiema rękami w przód, a następnie w tył. Następnie powtarzamy
tekst:
¨ ”Wieje wiatr ze wschodu”- zataczamy koła rękoma w przód,
¨ „Wieje wiatr z zachodu” – zataczamy rękoma koła w tył.
·
Pływamy kraulem. Lekkie pochylenie ciała w przód, ręce wykonują krążenia ramion jak
przy pływaniu kraulem. Mówimy ”uch, uch” krążąc ramionami , po
każdych dwóch ruchach opuszczamy głowę wydmuchując powietrze „pod wodę”.
·
Klaszczemy
rytmicznie w sekwencji
o
Przed sobą -mówimy
„z
przodu”
o
Za sobą - mówimy „z
tyłu”
o
Pod lewym udem
uniesionej nogi –mówimy „lewa”
o
Pod prawym udem
uniesionej nogi- mówimy „prawa”
6.
„Logorytmiczne wystukiwanki” – odtwarzanie
struktur rytmicznych i sekwencji ruchów
Dzieci siadają
w siadzie klęcznym przy krzesełkach ustawionych w kole. Wypowiadają rytmicznie wierszowanki
, jednocześnie starając się wystukiwać rytm na siedziskach krzesełek i własnym
ciele.
-„Zające”
-„Woda z kranu”
- „Która godzina”
7.
„Tańczące piórka” -zabawa oddechowa
Dzieci siedzą
przy krzesełkach. Otrzymują papierowe talerzyki, piłeczki piórka i słomki. Mają
za zadanie dmuchając przez słomkę sprawić by piórko zatańczyło do muzyki, lecz
nie spadło z talerzyka przy dźwiękach muzyki.
8.
Sprawdzenie znajomości
nazw i wizerunków kwiatów wiosennych
Dzieci otrzymują po zestawie 3 obrazków reprezentujących
kwiaty: przebiśnieg, tulipan, krokus. Nauczyciel prosi o wysłuchanie
podzielonej na sylaby nazwy kwiatka,
bądź zagadki związanej z nazwą rośliny, dzieci mają za zadanie podnieść
w górę właściwą ilustrację.
9.
„Żabka żabkę klepie w łapkę”- zabawa na zakończenie
Dzieci ustawiają się w kole, nauczyciel wypowiada zdanie i
rozpoczyna klepanie w prawą stronę (ręce wszystkich wyciągnięte przed siebie),
jednemu klepnięciu towarzyszy jedno
„kum”.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Twój komentarz czeka na zmoderowanie