środa, 20 listopada 2013

JASEŁKA NA WESOŁO

SCENARIUSZ ZNALEZIONY W SIECI
JASEŁKA NA WESOŁO


Występują: Lucyfer, Diabeł I, Diabeł II, Diabeł III, Diabełka, Policjant, Anioł I, Anioł II, Dziecko I, Dziecko II, Murarz, nauczyciel, Uczeń I, Uczeń II, Taksówkarz, Józef, Maryja.


Scenografia: może być bardzo prosta: ławka, krzesło, żłóbek z siankiem i dzieciątkiem. Kolędy śpiewa chórek przebrany za anioły.



Kolęda Cicha noc

SCENA I

W piekle na tronie siedzi Lucyfer, przychodzą do niego diabły, jeden z nich nie ma rogów.

LUCYFER

Witam drogie diabły moje. Gdzie są biesie rogi twoje?

DIABEŁ  I

No, bo widzisz, Lucyferze, Anioł jak te wściekłe zwierzę, zabrał rogi na i w nogi.

DIABEŁ  II

Goniliśmy go do nieba, ale strasznie szybko biega, uciekł nam i gdzieś się skrył.

DIABEŁ  I

Został po nim złoty kurz......

DIABEŁ  II

Pył.   Zwolnił trochę na zakręcie, ale to tu beztalencie zblokowało całą drogę.....

DIABEŁ  I

Bo skręciłem sobie nogę.
Dasz mi nowe, panie drogi.....?           pokazuje na rogi, a raczej na ich brak

LUCYFER

Ależ to już piąte rogi!

DIABEŁ II

W tym tygodniu, dodać trzeba.
Teraz bliżej ci do nieba.  O skrzydełka się postaraj i ......

LUCYFER

Dosyć wiara! Mówcie lepiej, co na ziemi.

DIABEŁ II

Nikt twych planów tam nie zmieni, ziemia w grzechach pogrążona.....

DIABEŁ  I

Niech ja skonam! Czy dostanę to poroże?

LUCYFER

Co za nudziarz. O mój Boże....... pluje i się krzywi

DIABEŁ  II

Ziemia w grzechach pogrążona, grzeszy ojciec, grzeszy matka, grzeszy babka i prababka, sąsiad, dziadek i sąsiadka, grzeszy ciotka Wiesia z Łomży, ledwo z łóżka powstać zdąży.
A najbardziej władza grzeszy.......

LUCYFER

To szczególnie piekło cieszy.

DIABEŁ  I

Świętych rzesza już wymiera.....


DIABEŁKA

wbiega z telefonem komórkowym

Mamy wroga  -  zbawiciela. Od ziemskiego szpiega – biesa, otrzymałam SMSa.

LUCYFER

Na anioły i aniołki, o czym ta dziewczyna gada?!

DIABEŁ  I

Tu jest dama, a przy damach mówić brzydko nie wypada!

LUCYFER

Ups, do diabła....

DIABEŁKA

Tam w Betlejem, gdzieś w stajence ma narodzić się panience, co Maryją się nazywa, ktoś kto grzechy wszystkie zmywa.......

DIABEŁ  I

Małe dziecię się zrodziło, zmywa grzechy?
Eee...., mózg jej zmyło.

DIABEŁKA

Misja jego ma być wielka....

DIABEŁ  I

A świstak siedzi i zawija w te sreberka.     pokazuje

LUCYFER

Dzwońcie do ziemskiego szpiega. Co też robi ten lebiega?
Niech potwierdzi lub zaprzeczy wszystkie te dziwaczne rzeczy, które prawi Diabełuszka, a ja biegnę już do łóżka.

DIABEŁ  II

dzwoni z telefonu komórkowego, a na widowni słychać dzwonek

Sześćset sześć, pięć, dwa, trzy zera......
Co tak długo nie odbiera?
Może znowu kogoś śledzi, lub w teatrze sobie siedzi.
Co tam robi ten lebiega?

DIABEŁ  III

z widowni

Halo, słucham.

DIABEŁ II

Co u szpiega, jak się mają nasze sprawy?

DIABEŁ III

Pewne teraz mam obawy. Nie jest wcale za wesoło...
Pełno ludzi tutaj  wkoło    ( wychodzi na scenę)   mówią, że ma się narodzić, ktoś, kto piekłu chce zaszkodzić. Ponoć wszystkie ludzkie grzechy odkupić on może....

DIABEŁ II

O mój Boże....!

DIABEŁ III

Nie ma co się pieklić i w panikę wpadać, przecież takie dziecko nie potrafi władać
Jeśli nawet umie, ten synek maryjny, to ja mam wspaniały planik awaryjny.

DIABEŁ II

Jaki plan masz, mój kochany, w piekle chyba nie jest znany?

DIABEŁ III

Biesie, jesteś bystry jak w kociołku woda. Przecież mamy na usługach naszego Heroda.
Za poczucie władzy, złota dwa woreczki, podniesie on rękę na ludzkie dziateczki. Herod, nam oddany, da przez to początek, okrutnej, aż miło – rzezi niewiniątek.

DIABEŁ II

Teraz kończę te dysputy, oszczędzam tanie minuty. A ty zajmij się Herodem, szepnij mu do ucha, Herod sługą, no a sługa swego pana słucha.            kończy rozmowę telefoniczną



SCENA II


Komisariat policji: ławka szkolna, krzesełko, telefon, notes.

POLICJANT

Ta dzisiejsza służba szczęściem mnie napawa, bo nikt w mym rewirze dziś nie łamał prawa. Chociaż może złamał, a ja nie wiem o tym, ważne, żem nie musiał odejść od roboty. Bo nie znoszę zimna, a dziś chłodem wieje, a ad chłodu człowiek szybciej się starzeje. Jeszcze tylko dwie godziny i do domku, do rodziny                    

wchodzi Anioł

ANIOŁ

Witam i kłaniam się


POLICJANT

Proszę imię i nazwisko, adres, miejsce zamieszkania, dokumenty i ......w ogóle, bo to najście z pana strony muszę ująć w protokóle.

ANIOŁ

Nazywam się Anioł, mieszkam sobie w niebie, przyszedłem zaprosić do stajenki ciebie.

POLICJANT

Nie jesteś pan mądry i z rozsądkiem zdrowym, bo się spoufalasz z urzędem państwowym.

ANIOŁ

Chciałbym ci oznajmić – państwowy urzędzie – żem przyszedł z nowiną – czyli po kolędzie. Nowinę tę głoszę światowo, globalnie, że się mesjasz zrodził i przyjdzie triumfalnie. W ubogiej stajence zrodził się na sianie i na wieki wieków królem nam zostanie.

POLICJANT

Królem?

ANIOŁ

Wszego świata, wszak mówiłem przecież.

POLICJANT

Król, stajenka, siano, co ty Anioł pleciesz? Co ja mam napisać, w tych wszystkich rubrykach, to, co mówisz, z rubryk samo się wymyka. Co powiem szefowi, o mój Boże wielki?

ANIOŁ

Nie pisz nic.


POLICJANT

Nie pisać?

ANIOŁ

Pójdźmy do stajenki.

KOLĘDA  - PÓJDŹMY WSZYSCY


ANIOŁ II

Kochane dzieciaki, obwieścić wam dążę, że dziś się narodził Pan – niebieski książę.

DZIECKO I

z widowni

Ktoś się gdzieś narodził i zaraz szum taki, dzieci wciąż się rodzą. Stąd są przedszkolaki.

wchodzi na scenę

ANIOŁ II

Sam Bóg jego ojcem, wniosek prosty zatem, choć żłób jego tronem, będzie rządził światem.

DZIECKO II
z widowni

Skoro będzie rządził, zbawi nas od grzechu, my go odznaczymy orderem uśmiechu.

wchodzi na scenę z Orderem Uśmiechu

ANIOŁ II

A więc chodźcie  ze mną do żłóbka dzieciny, daruje wam radość i odkupi winy.

ANIOŁ I

Kiedy zadam to pytanie, chyba nie przesadzę, czy wśród ludzi na tej sali mamy jakąś władzę? Do stajenki Betlejemskiej zapraszam uprzejmie, dary złożyć, o coś prosić.

WÓJT

z widowni

Będzie mi przyjemnie. Obiecuję: oficjalnie w Betlejem wystąpię, skrzyknę radnych i sołtysów, darów nie poskąpię.
LEKARZ
Oka nawet nie zmrużyłem w szpitalu tej nocy, aż tu nagle przyszedł anioł i szukał pomocy. Mówię: co tam, takie sprawy załatwiam od ręki, wzywam „erkę”, włączam sygnał, pędzę do stajenki. W tym przypadku z ust niczyich chyba już nie padnie, że karetkę tę wezwano całkiem bezzasadnie.

ANIOŁ II

Proszę z nami do Betlejem ludzi wszelkich stanów: i całkiem ubogich, i zamożnych panów. Proszę krawców, elektryków, murarzy, bankowców, biznesmenów, bizneswoman, szewców, wykładowców. Tych co żywią, tych co bronią, tych co nauczają, co handlują, konie kują, auta naprawiają. I kierowców, maszynistów, artystów, malarzy, i górników, i hutników i tych co na straży.


SCENA III

W stajence. Wszyscy: policjant, dzieci, lekarz przychodzą do Jezusa

LEKARZ

Jestem, bo z Dzieciątkiem duet stworzyć muszę. Ja wyleczę ciała, a Dzieciątko duszę. Tymczasem z wdzięcznością dla bożej dzieciny w darze tu przynoszę wszystkie witaminy. Aby nam dzieciątko, w zdrowiu dorastało i z dniem każdym coraz większej siły nabywało.

POLICJANT

wjeżdża na hulajnodze nieco zdezelowanej

Tej nocy przyjąłem przedziwne zgłoszenie, ktoś chciał, bym ochraniał Boże Narodzenie. Nim podejmę akcję, wypełniam co trzeba, a więc pytam – a ktoś ty? Słyszę: Anioł z nieba. Przyznam, w pierwszej chwili całkiem zbaraniałem, takiego zlecenia jak dotąd nie miałem. Lecz służba nie drużba, a klient nasz pan, włączyłem koguty, jadę, pełen szpan. Po podróży jeszcze trzęsą mi się nogi, jechałem kilometr, pchałem resztę drogi.

ANIOŁ I

Może w poczet świętych przyjąć cię się uda, bo jeżdżąc tym sprzętem, jak ja czynisz cuda.

wchodzi dwoje uczniów

ANIOŁ II

Pan Bóg się narodził, tu, gdzie trzody pasą, przyszliście z pokłonem?

UCZEŃ I

Prawie całą klasą.  Lecz mało mamy czasu, by ci Panie służyć.
UCZEŃ II
Ferie są za krótkie, może by przedłużyć?

UCZEŃ I

Daj nam też prezenty pod nasze choinki.

UCZEŃ II

Wycofaj z obiegu dwójki i jedynki.

UCZEŃ I

W zamian za to, Jezu, zyskasz nasze względy. Będziemy ci śpiewać prześliczne kolędy.

KOLĘDA  - JEZUS MALUSIEŃKI


ANIOŁ II

Kogo ja widzę, pan wójt we własnej osobie.

WÓJT

Przybyłem do żłobka pokłon oddać tobie. Na każde wezwanie wóz służbowy poślę, abyś już nie musiał uchodzić na ośle.

MARYJA

Zimno dziecku.

WÓJT

Zimno. Masz Maryjo rację. Trzeba przeprowadzić tu gazyfikację. Będzie to punkt pierwszy sesji rady gminy, dziś to obiecuję dla świętej rodziny.

MURARZ

przygląda się stajence

Licha ta stajenka, tutaj dach przecieka, miejsce to niegodne narodzin człowieka. Krzywy strop, a belki... zupełnie spróchniałe, te już nie trzymają, a te prawie wcale. Hula wiatr, bo ściany nieszczelne, dziurawe... Szkoda słów, najlepiej zacznę tu naprawę. Lichy żłóbek stoi, słoma w nim posłana, zaraz będzie tutaj szopka murowana. Prosty ja rzemieślnik, skromny i ubogi, ale obiecuję Panie Jezu drogi, że nie zaznasz w stajni zimna odrobiny, ani w Twoim sercu chłodu z mojej winy.


ANIOŁ I

Dzięki, żeś wysłuchał moich próśb człowieku, jesteś wszak człowiekiem w nowym tysiącleciu. A teraz tak wielu nie chce lub nie umie poznać mego głosu w tym krzykliwym tłumie.

NAUCZYCIEL

Ty nie byłeś w szkole. Tam to są hałasy. W szumie tym po przerwie wchodziłem do klasy. Wtedy usłyszałem głos Anioła z nieba, że się Bóg naradził, do stajni iść trzeba. Lekcję więc skończyłem, wezwałem taksówkę, mówię: do Betlejem, a taksiarz: za stówkę! Ale, gdy usłyszał, co się wydarzyło, w wielką radość go to na szczęście wprawiło.   ( chowa stówkę).
Mówi, że tę stówkę mam sobie odłożyć, bo on także pragnie pokłon Panu złożyć. Jestem z budżetówki, nie zarabiam wiele, jestem pedagogiem i nauczycielem, więc się ucieszyłem z tej stóweńki małej, którą drogie dziecię Tobie darowałem. Niech ci Matka Boska kupi ciepły kocyk, abyś Panie Jezu nigdy nie marzł w nocy. Taksówkarz też pragnie pokłon złożyć tobie...

TAKSÓWKARZ

I dlatego, Jezu, stoje tu przy tobie. Nie mam nic, lecz każdy klient mój usłyszy, o tym, który zrodził się wśród nocnej ciszy.

KOLĘDA  - WŚRÓD NOCNEJ CISZY


MARYJA

Widok wasz me serce szalenie raduje, za przybycie zatem serdecznie dziękuję.

JÓZEF

Mnie szczególnie cieszy naprawa stajenki i ogromna radość Najświętszej Panienki.

ANIOŁ II

Cieszy fakt, że serca ludzkie wciąż gorące, mimo, że minęło lat już dwa tysiące. Gorących serc ludzkich pełen cały świat, mimo, ze minęło dwa tysiące lat.

PIOSENKA FINAŁOWA

Niestety już finał, czas tak szybko leci, więc teraz poważnie, o czym marzą dzieci.
By naszym rodzicom kochać było dane, a wszystkie dzieciaki czuły się kochane.
By zażegnać wszystko to, co ludzi różni, aby nasze ręce nie spotkały próżni.
By ludzie uśmiechem witali się co dzień, strudzonym nie brakło już miejsca w gospodzie.
Aby nikt przed nikim nie musiał czuć strachu,  a biedni, bezdomni mieli skrawek dachu.
Aby każdy głodny siadł do pełnej miski, a w drzwi samotnego zapukał ktoś bliski.
By policja i lekarze nie mieli zajęcia, a rodziny wyszły dobrze nie tylko na zdjęciach.
Już finał, finału, panowie i panie, więc jakie z tej szopki wynika przesłanie?
Jeden wielki Polak, mądry kto go słucha, by odnowić ziemię wezwał kiedyś Ducha.
A my mu pomóżmy w tej wielkiej potrzebie i odnowę ziemi zacznijmy od siebie.








9

...

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Twój komentarz czeka na zmoderowanie